3e week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Piet & Ineke Keijsers - van Loon - WaarBenJij.nu 3e week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Piet & Ineke Keijsers - van Loon - WaarBenJij.nu

3e week

Door: Piet & Ineke

Blijf op de hoogte en volg Piet & Ineke

20 December 2016 | Kenia, Kisumu

Verslag 3 2016-17

Vandaag zondag 11 december was zoals meestal op de zondag, lees weekend, een drukte van jewelste. Vanmorgen vroeg belde Dorothy dat haar kinderen dwz de drie dochters graag n komen zwemmen. Zelf moest ze naar Bondo om nog wat zaken te regelen rond het overlijden van haar man. De kinderen zijn in de leeftijd van Jacintha dus dat is wel leuk. Ook de vriendin van Jacintha kwam langs dus de club was compleet. Ook Benson zette drie van zijn kinderen af want die wilde ook graag naar Piet en Ineke maar die werden naar een paar uurtjes weer opgehaald. Ook Phillis met haar twee dochtertjes oa. Ineke en Shakira kwamen langs .Wij waren inmiddels even naar de stad wat gaan drinken en om even wat eten in te slaan gegrilde kip met heerlijke nasi en rijst want koken zie ik op zondagmiddag niet zitten. Een lekkere verse annanas als toetje en iedereen is weer voldaan. Tijdens het schrijven van dit verhaal speelt Skyradio online kerstmuziek en zie ik dat Ajax verloren heeft. Nou dan neem ik nog maar een Tuskertje. Morgen is er weer een dag en staat Zuster Luci op het program. Dus tot morgen.
Dat was Piet, nu ga ik weer even verder.
Gisteren (maandag) was het onafhankelijkheidsdag, ( Jamhuri-day ) wat een woord en zijn alle staatsbedrijven vrij dus rustig in de stad.Wij moesten de andere kant op naar het weeshuis van Zr. Lucy, het was weer leuk haar te ontmoeten maar ook daar was het erg rustig. De meeste kinderen worden tijdens de vakantieperiode bij familieleden ondergebracht. De tuin lag er heel goed bij ondanks de droogte in de bergen. Maar de mango's waren heerlijk en Piet ging tenminste na een beetje slijmen bij een non met een zak met twee grote papaya's naar huis.
s'Middags zijn we naar Jane's nieuwe huis gaan kijken en hebben op de markt nog wat groeten gekocht.
Vandaag was een grote pechdag. We gingen met de bus eerst naar Ugunja waar ik al vrij snel een slippertje maakte en met mijn knieën in de modder zakte, hier had het gisteren sinds lange tijd flink geregend dus dat was minder. De vooruitgang van Stanley viel ook tegen ondanks de regelmatige therapie. De kinderdagopvang was vanwege de vakantie gesloten dus ook hier was niemand aanwezig, dan maar naar de school voor gehandicapten waar Eunice, de eigenaresse van de dagopvang ook werkt maar was daar ook niet. Wel hebben we Doreen de de adjuct directrice gesproken. Ook hebben we nog even kennis gemaakt met iemand die pindakaas maakt. Dus daar gaan we nog wel een keer op bezoek om te kijken hoe dat in zijn werk gaat. Nog even langs Mildred gegaan, die zat op haar land maar kwam net thuis toen we weer weg wilden gaan. Ook nog maar even naar het babyhome waar de meeste kinderen sliepen, en dus gingen maar terug richting de bus. Jacinther was ook met ons meegegaan ze was wel een paar uurtjes bij haar moeder geweest, had haar gesproken voordat ze naar haar knollentuin ging. In de bus zaten we ver achterin met het gevolg doordat de chauffeur die volgens mij net zijn vliegbrevet had gekregen, te hard over een drempel reed de mensen achterin de bus zowat tegen het dak vlogen Jacinther met haar hoofd tegen het raam en ik met een akelige pijnscheut onderin mijn rug op mijn stoel terecht kwam en goed misselijk werd van de pijn. Ik mocht voorin de bus komen zitten en bij elke drempel hing ik in een poepstand omdat dat goed zeer deed als ik gewoon bleef zitten. Die bus de Mumias Shuttle nemen we dus voorlopig even niet meer. Bij aankomst hier in Kisumu, het was ontzettend druk bij het busstation, is tot overmaat van ramp Piet zijn portemonnai gestolen met zijn creditcard, Nederlandse en Keniaanse bankpassen en ongeveer 100 euro waar hij natuurlijk thuis pas achterkwam. Nou dat is toch echt een klotedag, hij heeft gelijk contact opgenomen met de bank en met de creditcard hadden ze al geprobeerd geld op te nemen maar is gelukkig mislukt, dat maakt weer een beetje goed. Ook zijn we nog naar de Keniaanse bank gegaan maar die was helaas net gesloten dus morgen weten we wat we als eerste taak moeten doen. Voor de rest gaat alles goed hoor.

Oke Ineke heeft met een paar Naproxen op best wel goed geslapen, een beetje stijf maar het komt goed. De meeste tijd is vandaag versleten met bankzaken. Ons huis moest vandaag gepoetst worden dus maar goed dat wij er niet warem. We zijn naar de Equatiy bank gegaan om onze rekening te blokkeren en een nieuwe pas aan te vragen. Nu krijg je hier je pas meeteen mee. Normaal gesproken is dat in een klein uurtje klaar. Maar omdat ik een nieuw paspoort heb en de gegevens dus niet meer overeen kwamen met de vorige registratie moet heel de procedure van voren af aan doorlopen worden. Stempeltje hier stempeltje daar , ook hier en daar een handtekening en nog een stempel en paraaf van de manager die in een eigen hok zit. Van privacy is hier verder geen sprake. Iedereen kijkt en luistert gewoon mee. Maar na een dikke drie uren hadden we een nieuwe pas en konden we even onze rekening checken. Niets aan de hand he alles prima in orde niets eraf en ook niets erbij, dat laatste is dan weer wat minder ha ha.
Jacinther is vandaag met Mary naar de kapper geweest, zie foto's. Ze zit zo'n drie uren bij de kapper en komt met hoofdpijn en een nieuwe haardos terug thuis. Geweldig toch.
Inmiddels is het vrijdag en zijn wij in afwachting van de komst van Carlo en Marie-Louise, een oud collega van me. Zij runnen een kleinschalige woonlokatie in St. Willebrord en wilden graag een keer naar Kenia. Om zeven uur in de avond arriveerden zij na een lange vlucht en aansluitend een busreis van een uurtje of acht in Kisumu. De komende dagen zullen we met hen optrekken en proberen we ze het een en ander van ons werk te laten zien.
Inmiddels ben ik nog even voor een hernieuwde kennismaking naar het kleine ziekenhuisje ( St. Judes ) in de slums geweest om te vragen welke medicijnen ze deze keer kunnen gebruiken.
Maar inmiddels is Ineke haar rug er niet beter op geworden en heeft mijn medicatie niet de uitwerking die ik graag had gezien. Tegen haar zin in haar naar haar vriend Dr. Allibhoy in het Agakan ziekenhuis gestuurd. Diagnose een kleine beschadiging van zenuwen onder in haar rug. Behandelplan volledige bedrust gedurende drie dagen en medicatie. Nou die medicatie gaat wel lukken maar die volledige rust zal wel een partieele rust worden.
Ook hebben we hier Irene een Keniaanse die in Wageningen studeerde mogen ontmoeten in ons huis op de compound. Wat mooi toch eigenlijk he, ook zij heeft het over haar mum and daddy, dat zijn wij. Zij kwam bij ons in Roosendaal op bezoek en nu zien we haar hier ook weer. S'avonds zijn we lekker met zijn zessen kip gaan eten in ons favorite kiprestaurant.
Inmiddels is Corry Musters en haar gevolge weer richting Nairobi om daar het vliegtuig te pakken naar Amsterdam. Voor haar zitten er weer twee drukke weken van regelen en bezoeken afleggen op en gaat ze thuis in Etten leur weer aan de slag met de voorbereidingen voor de volgende reis. Het is altijd gezellig als zij hier is, een levendige bedoeling.
Inmiddels is het zondagmorgen en gaan wij straks op bezoek bij Benson in de slums, maar daarover meer in ons volgende verslag.

• 20 December 2016 - 16:29

Elise:

Hoi luitjes, wat een toestanden daar, maar gelukkig zitten jullie er niet mee.
    Doe de groetjes aan Irene van ons, gaat het goed met haar?
    We wensen jullie alvast fijne kerstdagen en hopelijk ben je snel opgeknapt Ineke.
    Groetjes Elise

• 20 December 2016 - 17:15

Wilma:

Heel fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar daar in jullie vertrouwde omgeving met zoveel vrienden om je heen

• 20 December 2016 - 17:30

Jolanda Mandos:

Weer leuk om te lezen,minder leuk dat Piet zijn portemonnee was gejat zeg! en Ineke haar rug...pff,kan het me wel voorstellen die bus rijdt als een gek en al die hobbels in de weg,waardeloos,hopelijk is de pijn snel weer over.Wat leuk dat marielouise (Voorbraak) en Carlo komen,die ken ik toevallig ook vroeger van de Watermolenschool en Carlo was een vriend van anjo,de broer van mijn vriendin,is nu bevriend met Rene die bij mij in de klas heeft gezeten,tis allemaal ons kent ons!doe ze maar de groeten...
    en hoe was het bij Jane in haar nieuwe huisje?Geniet maar lekker van de feestdagen in de zon,heerlijk,ik ben stikjaloers!Prettige kerstdagen en alvast een goed begin,dikke kus uit roosendaal!

• 20 December 2016 - 21:26

Corry M:

Piet en Ineke, we zijn goed thuisgekomen zondag middag.
    In Rotterdam uit de Thalys gestapt waar Cees ons opgehaald heeft. Grote verrassing thuis!!
    2 Tuskertjes zijn kapot gegaan omdat ze tegen elkaar aan lagen en verschoven waren. Van 1 kalebas een stukje afgebroken. de rest ok. En 1 bananenblad kerststal scheef. De rest ok.
    Dus valt wel mee he.
    Wens jullie nog een fijn verblijf en tot hoors.
    Lieve groetjes
    Corry

• 20 December 2016 - 22:09

Toos:

Hoi inneke weer leuk je verslag te lezen jammer van je rug hopelijk snel weer beter prettigge feestdagen toegewenst groetjes van de boswachter en mij

• 21 December 2016 - 15:10

Ineke:

Wat vervelend Ineke van je rug. Ik hoop dat je er gauw van opgeknapt bent.
    En dan Piet zijn portemonnee....had hij zijn "makkelijke" tasje niet bij?
    Het zwembad word ook weer goed gebruik van gemaakt. En al pannenkoeken gebakken?
    Wij wensen jullie hele fijne kerstdagen.
    groetjes Ineke

• 21 December 2016 - 20:10

Lianne:

Wat een pech.....
    Hopelijk ben je snel zonder pijn, Ineke.
    Piet succes met het regelen van de diefstal.
    lieve groet Kees en Lianne

• 22 December 2016 - 21:32

Betsy:

Jeetje Ineke, hoe gaat het met je rug? Rustig aan he en niet meer in zo'n Kl....te bus stappen. Gezellig drukte bij jullie, heb je nog wel tijd voor jezelf? weer een mooi verhaal om te leZen, blijven doen hoor.
    Wij wensen jullie fijne kerstdagen toe!!!

• 23 December 2016 - 08:56

Antoon Koevoets:

Ook goedemorgen luitjes, het is nog donker en langzaam tikt het daglicht tegen het venster hier op Stampersgat. Wat Ineke betreft, bel maar naar patiëntenvervoer, wij brengen je wel naar de fysio of de kraker, maakt ons niet uit! Of je er echt beter van wordt? Neemt niet weg dat onze Pietie goed kan masseren toch, tenminste dat zei jij altijd. Tja ik heb het al zo dikwijls gezegd je moet op Jamhuri-day niet met de Mumias shuttle naar Ugunja reizen, nee gewoon rust en nog eens rust. Je bent toch op vakantie of heb ik iets gemist.
    Van de week is ons Yvonne, de 20ste, veertig geworden. Ja, wij worden oud! Ze kreeg een FB berichtje met daarop de volgende tekst: vandaag een roos, morgen ben je een ouwe doos! Tja dat was het nou net niet!
    Gisteren afscheid genomen van Ineke A, je weet wel die grijze dame in ons clubje, we konden het wel uitstellen het overhandigen van de cadeautjes, maar dat had geen zin. Jij was er niet bij, tante Joke zit in de sneeuw in Oostenrijk, en de volgende weken zijn jullie er ook niet, komt bij dat Miep II er van af wilde dus hebben wij het samen maar meteen geregeld. Ze was er heel blij mee, vond het heel lief van ons. Als het goed is heb je de foto's zelfs in Kisumu ontvangen, toch globetrotters?
    Gisteren nog even de Kerstmusical gefilmd op de Bernardus, Ovie en Mart moesten optreden, dus dat staat er ook weer op. Woensdag heb ik ruim 5 kuub hout gekregen dus ik weet de komende weken dt ik weer mag, zagen, klieven, stapelen en wegrijden. En ge wit ei, alles for ut jong!
    Zo dat was het op mijn nuchtere maag, ik ga nu ontbijten, en dan heel veel en hard werken. Veel sterkte met je genezingsproces. Enne Pietie, hou je hand op je knip, hij is weg voor je het weet.
    Doei, Toon.

• 25 December 2016 - 14:11

Ton En Irene Jacobs:

Wat een aaneenschakeling van gebeurtenissen. Allereerst hopen wij dat jullie toch een fijn kerstfeest hebben en dat Ineke weer in staat is om zonder pijn mee te draaien in het circus. Natuurlijk is Kenya niet anders dan Amsterdam Roosendaal en Tilburg. Overal zijn er goede en slechte mensen en het zal je maar gebeuren. Maar Piet is er al aardig vertrouwd mee, want, als ik me goed herinner was er eens een marathon in Griekenland en woonde er toen in Athene ook al van die zakkenrollers. Gelukkig is alles weer goed gekomen en zoals jullie als geen ander weten, alles is maar betrekkelijk!
    Goed om te lezen hoe het ook bij jullie gezellig druk kan zijn met al de gaande en komende bekenden van jullie. Met recht een soort Tweede Thuis! Desondanks is er hier ook een thuis en wij denken niet alleen aan jullie maar leven ook mee en los van jullie verslagen waarvan wij genieten weten we ook dat er een diepere laag is, en, vanuit die laag wensen wij jullie nogmaals een hele warme liefdevolle Kerst: Samen met iedereen die je lief is, Hier en Daar.
    Hier is het met Kerst miezerig weer en het waait behoorlijk. Vanmiddag samen met alle kinderen en kleinkinderen Kerst. Wij krijgen ook weer een hele drukke tijd omdat Robin in maart weer naar Mali moet en van tevoren moet hij nog vaak weg in het kader van zijn vertrek. Leuk is anders maar voor ons hoort het er inmiddels bij. Iedereen is nog gezond dus waar praten we over.
    Piet en Ineke vier het leven, een hele fijne jaarwisseling en Beterschap.

Liefs van ons allemaal. Ton en Irene

• 26 December 2016 - 22:03

Jeanne Baselier:

Eindelijk heb ik jullie gevonden ,dat heeft even geduurd zeg ,gelezen dat je al weer het nodige achter de rug hebt en dan in een paar weken ,dat is wel heftig ,en Ineke je hebt weer een nieuw vriendje gekregen ,
    leuk beetje hoor .hebben jullie een gezellige Kerst gehad ? wij hier een grijze kerst ,alleen vanmiddag wel de zon ,maar nog steeds geen witte Kerst ,misschien met Oud & Nieuw?? afwachten maar zou wel heel mooi zijn ,deze dag begon heel slecht ,met het nieuws op Facebook dat George Michael was overleden ,ben ik en ook Sandra al jaaaaaaaren fan van ,zo zonde zo erg maar we hebben mooie herinneringen aan de concerten die we bezocht hebben ,en al z,n cd,s en d.v.d,s die we nog heel lang zullen draaien ,last Christmas zingt hij zo geweldig mooi maar voor hem was 2016 zijn laatste Kerst ,triest
    maar we gaan verder ,gewoon weer aan een nieuw jaar beginnen ,Ineke & Piet ik wens jullie alvast een mooie jaarwisseling en heel veel goeds in 2017!

liefs .... Jeanne

• 27 December 2016 - 15:24

Ton En Irene:

Ha Die piet en Ineke,

Was vanmorgen ff bij Hedy en zag op FACEBOOK allemaal hele mooie foto's van dieren en van jullie in het wild. Ikke gauw kijken op deze website, maar niks hoor. Toch gezien, zag er prachtig uit dus... zeker foto's van Ineke?
    We horen en zien het wel! Doe voorzichtig en nog steeds beterschap voor Ineke.
    Hartelijke Groeten, Ton en Irene