Van start in 2017 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Piet & Ineke Keijsers - van Loon - WaarBenJij.nu Van start in 2017 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Piet & Ineke Keijsers - van Loon - WaarBenJij.nu

Van start in 2017

Door: Piet & Ineke

Blijf op de hoogte en volg Piet & Ineke

07 Januari 2017 | Kenia, Kisumu

Begin 2017

Vandaag zijn dan ook Carlo en Marie-Louise vertrokken. Eerder was Jacinther al weer terug naar haar moeder in Rangala gegaan. Bij navraag bleek dat ze samen de hele nacht in de kerk hebben gezeten. Ach ja !!!!!
Op de radio horen we dat het in Nederland mistig is en kans op sneeuw. Hier is het dertig graden plus stik en stik droog. De mensen bidden om regen. Ik weet zeker dat als ze maar genoeg bidden en lang genoeg wachten dat ze hun zin krijgen. Hier hebben we dus afscheid genomen van enkele mensen, in Nederland nemen heel veel mensen afcheid van Ilja, mark, Raf en Fem want die vertrekken deze week naar Zuid Africa en zijn niet van plan om voorlopig terug te komen. Wij zullen hen ontmoeten eind februari als wij door reizen naar ZA.
Maar hier zijn onze gasten van de afgelopen weken vertrokken en de nieuwe kondigen zich alweer aan. Morgen komt Eunice, ben benieuwd wie er allemaal mee komen.
Deze week staat er ook een doktersbezoek op de planning. Ik weet nog niet wanneer maar ik moet er aan geloven onder mijn rechter oksel vormt zich nl een gezwel waar wat aan gedaan moet worden. Wordt dus vervolgt.
Maar even wat anders mensen vragen wel eens “is het duur in Africa ? “ Welnu daar komt ie. ( een Euro is ongeveer 11 Ksh ) Een ei Khs. 0,12, 2 kg. Suiker 290. Een pak melk 99 maar een pot duo penotti 1065. een brood 0,95 en een pakje noodels 0,40. Een pak van Ariel zeeppoeder 1 Kg. 290. Frisdranken 2 liter flessen 150. En omdat wij geen kraanwater drinken kopen we flessen van 10 liter voor 255. Een geweldige ananas vers voor 150 en een super lekkere banaan kost 15 Maar pindakaas is weer heel duur nl.495. 5 Liter kook / bak olie 785. Een bus vim 85 en een pot mayonaise 275 en een zak rijst, wij eten dat best veel kost 850 voor 5 Kg, Wijn is niet erg lekker en is erg duur een pak van 5 L kost al gauw 3000 maar een biertje halve liter kost ongeveer 150.
Als wij hier met zijn tweetjes zouden leven was het goedkoop maar het geval is dat wij zelden alleen zijn dus toch nog prijzig, ach !!!!!
Onze hond, nou ja Ineke haar hond geeft de nodige “problemen” dat wil zeggen hij bijt spelenderwijs met regelmaat en vooral in de kuiten van zijn baasje. Ook heeft hij al drie paar schoenen verknalt en moesten er dus nieuwe schoenen gekocht worden voor die mensen. Gisteren tijdens het spelen beet hij nog maar even flink in de duim van Ineke. Dus als je binnenkort op Marktplaats een keniaanse hond ziet aangeboden, gratis dan is hij van ons.
Iets wat ook heel aardig is om te weten is hoe ze hier stenen maken, zie de foto's. Ze graven op een geschikt stuk grond de aarde, een soort leem, af en doen dat in mallen. Ze drogen dat in de zon en stapelen het dan op en bedekken het tegen verder uitdrogen met gras. Als ze er genoeg hebben bouwen ze van de stenen die dan nog niet klaar zijn een oven. Vanbinnen hol met aan de buitekant twee stook gaten. Ze bestrijken de buitenkant van de oven met een dun laagje leem en bovenop gras. Dan stoken ze net zo lang en houtvuur in de oven tot dat de opgesmeerde leem helemaal droog is en het gras bovenop gaat branden. De stenen zijn dan klaar. Nu nog een aantal dagen afkoelen want de stenen zijn erg warm en dan breken ze de oven steen voor steen af en hebben ze dus stenen om te bouwen of te verkopen. Een steen van ongeveer twintig bij 10 cm kost Ksh. 07,00. ongeveer zes eurocent.

Dat was even een verhaaltje van Piet nu ben ik weer aan de beurt.
Ja, het is al weer 4 januari, de kop is er weer af maar we hebben nog heel wat dagen te gaan in 2017. Na het vertrek van Jachinter en de gasten hadden we een rustige nieuwjaarsdag dus ik had veel tijd om met Tamy te spelen maar dat liep niet zo goed af. We waren aan het spelen met een tennisbal en ik probeer dan de bal uit haar bek te halen. Ook nu weer maar ze liet maar niet los zoals zo vaak. Op een gegeven moment had ik de bal bijna te pakken maar ze pakte deze ook weer met als gevolg een flinke beet in mijn duim, ja, het gaat lekker, het bloedde als een rund maar zuster Piet had de zaak gelijk goed onder controle dus dat komt ook wel weer goed. Piet is zelf een knots van een steenpuist aan het kweken net onder zijn oksel dus mag ik waarschijnlijk deze week nog met mijn vriendje naar mijn ander vriendje, wat een toestand, het is echt een ziekenboeg hier, alles went. Maandag kregen we weer bezoek van Eunice met haar twee kinderen ( eigenaresse van de kinderdagopvang) en ze zijn gistermiddag weer vertrokken. Gisteren zijn we naar zuster Lucy met hen gegaan want er waren 100 grotere kuikens geleverd die niet de intensieve zorg meer nodig hebben dus dat is dan nog wel te doen dus weer eitjes en kippetjes voor de weeskindertjes, mooi toch. Bedankt Jan en Riekie. Verder hebben we nog wat schoolinkopen gedaan en och, dat was het wel zo'n beetje. Vandaag gaan we met miss Lollypop naar de School voor mensen met een beperking omdat Carlo en Marie-Louise die zelf samen in de gehandicaptenzorg zitten, de kosten voor hun rekening nemen van haar gehandicapte dochter zodat deze weer naar school kan gaan. Miss LP kan dit niet bekostigen. Zij had een klein shopje maar vorig jaar hebben ze haar snachts toen het regende beroofd en nu had ze niets meer. Beroven doen ze dat hier graag snachts als het regent want dan hoor je het evt gegil niet. De regen maakt nl veel lawaai op de golfplaten. Ze hadden dit graag zelf willen regelen maar het schoolhoofd hebben ze niet meer kunnen bereiken wat wel jammer is maar ook dit komt goed en is er weer een heel gelukkige moeder die de zorg voor haar kind uit handen kan geven en het meisje heeft een doel.

Ineke had het over schoolinkopen he. Weet je als je hier naar school gaat ben je er niet vanaf met alleen schoolgeld. De dochter van Miss Lollypop gaat net als
Jacinther naar een boarding school, waar ze dus intern zijn. Je betaalt daar schoolgeld maar dan komt het. Je moet je persoonlijke verzorgingsspullen zoals maandverband, ondergoed, lakens, handdoeken, zeep, waspoeder, schoensmeer, nachthemd, tandpasta, tandenborstel, klamboe en weet ik wat nog meer meebrengen. Maar ook nog twee uniformen, een sweater, twee paar sokken en twee jurken voor het weekend, drie paar schoenen en gymkleding. Om dat alles veilig op te bergen, veilig wil zeggen zo op bergen dat ze het niet kunnen stelen moet je nog een grote metalen koffer kopen met twee hangsloten erop. De school zorgt voor de rest, een matras, dekens, bestek bestaande uit een lepel, een bord en een beker.
Zo heb je misschien een beetje een indruk hoe de verschillen met Nederland zijn. Nederland is zo slecht nog niet.


Nou ja niet slecht maar soms wel heel erg vervelend. Vandaag kreeg ik de SVB aan de lijn. Ik moet nl. een formulier invullen over onze gezinssamenstelling ivm een onderzoek. Dat moet binnen zijn voor eind van de maand. Ik vertelde de man dat ik pas in mei terug ben in Nederland en dat er dus een probleem is. Digitaal kan het niet zegt hij. Mijn dochter moet het dan maar opsturen en dan kan ik het daarna inscannen, ( ik heb hier niet de mogelijkheid dat te doen) en terug sturen en dan kan hij het beoordelen. De man was niet genegen om mee te denken en te zoeken naar een oplossing. Ik mag best op vakantie en op familiebezoek maar hij moet het formulier hebben. Nederland burocratisch ? Valt best mee toch !!! Ontiegelijke L..

Piet was behoorlijk boos op die kloothommel maar ach, er zijn meer vervelende dingen in het leven, bv. Piet wilde vanochtend zijn schoenen aantrekken en de ene schoen was net zo snel weer uit want er zat iets in zijn schoen wat behoorlijk beet, het was een redelijke grote mier die je lekker kunnen steken dus hij was de pineut. Nou ik het toch over Piet heb, geen lekker praatje maar zijn steenpuist is opengebroken, vies hé, maar wel een opluchting voor hem. We hebben echt een kleine ziekenboeg hier hoor, is het geen racerij dan is het wel pesterij van zo'n rot mier en nu we het toch over schoenen hebben.
Nou ja Miss Lollypop oftewel Benther hebben we niet alleen blij gemaakt met het feit dat haar kind naar school kan maar Carlo had een paar oude schoenen achtergelaten. Aangezien deze dame op “grote voet” leeft heeft ze Carlo's schoenen in gebruik genomen. Het was echt wie de schoen past trekt hem aan en het mens loopt nu dolgelukkig op een paar herenschoenen wat hier niks vreemd is.
Morgen gaan we naar Rangala, Jacinther naar school brengen.
Ja, we zijn gegaan.
Om 7.30 uur stonden we al aan het busstation en tot onze verbazing ging de eerste bus vandaag pas om 9.00 uur. Daar stonden we dan. Ja dan maar op zoek naar een andere bus op het busstation. Ik waarschuwde Piet dat hij goed op zijn tas moest letten maar dat werd me niet in dank afgenomen met als gevolg dat ik mijn mond maar hield. We hebben een andere bus gevonden maar ik had mezelf het zwijgen opgelegd en Piet was ook niet erg spraakzaam, gezellig dus.....In Ugunja aangekomen wilden we graag een timmerman spreken maar voor de derde keer blonk hij uit door afwezigheid. Het was inmiddels ongeveer 9.30 en om 10.00 uur zou hij er zijn maar om 11.30 uur was hij er nog niet en waren we het wachten beu en heeft Piet de motorbike genomen en ik heb nog even gewacht maar zonder resultaat dus ben ik ook maar richting Rangala gegaan om Jacinther naar school te brengen. We hadden in die tussentijd een aantal andere dingen kunnen doen maar dat zat er niet in omdat ik sjacherijnig was, blijkbaar. Zoals iedereen hier was ze nog druk bezig haar spullen bij elkaar te zoeken en na een half uurtje konden we dan toch gepakt en gezakt richting school lopen. Het was een drukte van jewelste op de weg richting school en daar aangekomen moest bij iedereen de tassen gecontroleerd worden op eten en snoep dat beslist niet mee naar binnen gesmokkeld mag worden, zelfs geen fruit. Na ongeveer tien minuten hebben we afscheid van Jacinther genomen en hebben weer een weinig spraakzaam een bus terug naar Kisumu genomen. Soms heb je van die dagen....dat overkomt iedereen wel eens hoop ik, we zullen er een nachtje over slapen en morgen beginnen we weer met een frisse nieuwe dag.
Hier zijn we weer, de strijdbijl is begraven en vanmorgen zijn we eerst boodschappen gaan doen. We dachten een rustige dag te hebben maar dat viel wel tegen, niet erg hoor. Gisteren zou de dochter van Benther Lollypop naar haar school ( school voor gehandicapten) zijn gegaan maar ze werd met haar moeder teruggestuurd na een medische controle. Het meisje Beryl heet ze, moest een medisch rapport hebben en ze moest eerst naar de tandarts omdat ze heel slechte tanden heeft dus tijdens de boodschappen werden we door haar moeder gebeld dat ze met haar dochter in het ziekenhuis was dus ben ik na thuiskomst gelijk naar het ziekenhuis gelopen wat hier niet ver vandaan is. Beryl had al een consult bij en dokter, de tandarts en het laboratorium gehad. Na het bloedonderzoek bleek dat ze een bacterieeleinfectie had en bij de tandarts een totale behandeling van haar gebit waar ze morgen mee beginnen. De moeder kan dit niet betalen dus daar zijn wij dan voor en ook Carlo en Marie-Louise. Het was ontzettend druk en terwijl de mensen op de arts zaten te wachten zijn er in de wachhtende rij twee kindjes overleden, zou bij ons niet kunnen maar hier is het heel normaal. Nadat we klaar waren in het ziekenhuis zijn Piet en ik weer naar de school gegaan waar het meisje naar toe zou gaan maar maandag kan ze er terecht en komt alles toch weer goed. Ook moesten we kopieën laten maken voor die klojo van de SVB en daarna posten maar rond 17.00 uur waren we weer “thuis”, zo vullen we de dagen, ze zijn soms onvoorspelbaar.

  • 07 Januari 2017 - 19:56

    Elise:

    Hoi luitjes.

    Mooi verslag weer, eind goed al goed zullen we maar denken.
    Ik heb Ilja nog op messenger gehad, alles was goed.
    Hier heerlijk koud en vannacht heeft het gesneeuwd. Jammer genoeg komen er vanaf morgen weer hogere temperaturen.

  • 08 Januari 2017 - 09:08

    Toos:

    Hoi inneke wat een gedoe kan dat allemaal toch zijn maar ja dat hoort er daar nou helemaal bij he
    nou hier gaat alles zijn gangetje
    ook weer spannend voor jullie als de dochter van piet naar afrika komt



    Nou groetjes van ons

  • 08 Januari 2017 - 11:20

    Bep Lauwen:

    Hoi Ineke en Piet.

    Weer een mooi verslag ,....en zo te zien houden ze jullie wel bezig.
    Geniet maar van de mooie tijd daar,
    Met mij gaat alles goed.
    Heel veel liefs van mij xxxx.

  • 08 Januari 2017 - 11:28

    Jolanda Mandos:

    Jeetje wat een verhaal weer zeg,weer leuk om te lezen. Hopelijk leert tamy het snel af dat bijten,maar het is een jonge hond toch? Hier was t drama met ijzel en sneeuw gisteren,nu schijnt het zonnetje weer!Geniet er nog van!groetjes uit Roosendaal

  • 08 Januari 2017 - 12:11

    Ans Suijkerbuijk:

    Hallo Piet en Ineke, vandaag eens ´even´ jullie verslagen gelezen. Jullie maken weer veel mee daar. Gé en ik willen jullie onze allerbeste wensen overbrengen. Dat het een mooi 2017 mag worden. Veel succes nog met jullie goede werk. Lieve groeten van Gé en Ans. xx

  • 09 Januari 2017 - 22:25

    Betsy:

    Weer jullie verslag gelezen, wat maken jullie toch veel mee! Fijn dat je een hondje hebt Ineke alleen moet hij jou niet bijten he? Moet hij wel even afleren hoor. Geniet ervan veel succes daar. Lieve groeten van ons.

  • 10 Januari 2017 - 16:25

    Carlo:

    Man, man, man, afgebeten duimen, mieren, gebitsrenovaties, puistje, we hadden langer moeten blijven om op jullie te passen ;-)

  • 13 Januari 2017 - 16:11

    Antoon Koevoets:

    Hallo Piet en Ineke. Wat een geweldige bestaan hebben jullie toch, nooit saai, altijd wat te doen en soms alleen beeld en geen geluid! Tja erg herkenbaar hoor, maak je geen zorgen voor morgen, bij jullie schijnt tenminste de zon. Tja wat die hond betreft, je kunt ook gewoon zijn tanden laten trekken, scheelt een hoop gebijt! Heb je trouwens daar de tetanus prik voor gehaald, of had je die al vóór je nar Afrika vertrok laten zetten. al wel jullie zijn zo slim! Het blijft een wondere wereld waarin jullie werken, verkeren, God is met jullie , maar ik persoonlijk ben ik daar absoluut niet voor geschikt. Ik zou gillend naar huis lopen, ja ik weet het, het is een eind lopen, maar toch!
    Hier bij ons is het een beetje nat, een beetje sneeuw, is inmiddels ook weer weg, en code oranje is opnieuw geen code oranje! We zien het wel, ik kan er niets mee en al zou ik, dan werd het een nog grotere puinzooi. Vandaag even naar de Mediamarkt geweest want Marja wil een keukenmachientje, de keukenprinses! Maar haar merk was er niet, dus wordt het weer internetten, ben benieuwd wat er uit de bus komt rollen, of is het ui Boll.com?
    Medisch gezien ben ik weer een beetje aan de beterende hand, ik had echt griep, ben van de trap gedonderd, dikke linker voet, rechterknie een slijmbeurs ontsteking, bloedarmoede en een lichte longontsteking(gehad). Nu gaat het weer, ik slik erg tegen mijn zin wat medicijnen want ik wil over veertien dagen dolgraag gaan winter wander wegen in Tirol! Dus dan moet je concessies doen, soit! Marja gaat de 25 weer een oogprik krijgen om het gat in haar netvlies te (laten) dichten, dus dat gaat ook rustig maar gestaag verder.
    Gisteren de eerste keer, zonder jou uiteraard, een complete nieuwe donderdagmiddag club bij elkaar gehad, ik denk dat het wel klikt met die nieuwe. Helma heet ze en komt uit Standdaarbuiten.
    Morgen hebben we het verjaardagsfeestje van ons Yvonneke, Miep I, ze is 40 geworden en haar man wordt 31 jan. ook 40! Dus het lijkt me een strak plan om dat dan maar in één keer te vieren. De botter gaat tegen het plafond, betekent dat ik weer vroeg ga slapen, krijgen we zeker geen toestanden van wel beeld en geen geluid, jij kent dat wel ei mutske!
    Gisteren ons boek opgehaald, zag er gelikt uit. Is potverdorie wel een dikke pil geworden zeg, poeh hé. Je krijgt wel geld voor je waar. Is een waar meesterwerk geworden. Zo dat was het weer, vanavond weer heerlijk een avondje rikken, met geld en met het mes o tafel.
    Groetjes en pas goed op jullie zelf. PS er zijn tegenwoordig ook gebitjes voor honden!

  • 13 Januari 2017 - 18:20

    Anneriet:

    Jullie maken weer van alles mee, leuk om te lezen. Het sneeuwd bij ons op dit moment.
    Groetjes dikke kus Jan en Anneriet

  • 16 Januari 2017 - 17:08

    Ton En Irene Jacobs:

    Tja Tja,
    Droog te droog: zelfs de humor. Verwarrend ook allemaal: als je alles vlug leest dan weet je niet precies meer of Piet nou een steenpuist heeft of is (?) en of de rode mier echt is of symbolisch?. Maar om jullie een hart onder de riem te steken: Ook wij kennen de beeldspraak dat het weer een dag was met een kapotte TV: wel beeld geen geluid. Daar moet ik nog aan toevoegen dat zelfs dat beeld dan geen aanleiding geeft om nog eens een andere zender te proberen!
    Maar toch, de rest gaat gewoon door, zo'n lief hondje erbij (............) dat jullie bezig houdt en, om nog maar even door te zeuren, ik heb op marktplaats gekeken maar nog geen aanbieding gezien.
    Jullie opgave van de kosten in Kenia is leuk, maar hier had ik op ZATERDAG (jawel) 7 januari mijn voorlopige aanslag van de belasting al binnen.
    Ennuh, over ambtenaren en kloothommels gesproken, de gehele website van MIJN OVERHEID ligt er nu uit, dus je kunt ook digitaal niets aanleveren: onthouden hoor want dan kan jullie van pas komen!
    Het gaat niet erg goed op de Middellandse Zee, er spoelen regelmatig lege bootjes aan op de stranden .is het misschien een idee om die te vullen met die ambtenaren, kloothommels en aanverwante zakkenwassers? Laat maar weten of jullie hiervoor zijn.
    Geniet toch maar van alles waar wel van te genieten valt!
    Hartelijke Groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2017

DE LAATSTE KLUS

19 Februari 2017

DE VOORLAATSTE WEEK

13 Februari 2017

EEN BEETJE SAAI

05 Februari 2017

WEERSVERANDERING

27 Januari 2017

EEN AFWISSELENDE WEEK
Piet & Ineke

Onze profielfoto, Piet en Ineke met hun "dochter" Jacinther.

Actief sinds 26 Okt. 2016
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 67921

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: