DE LAATSTE KLUS - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Piet & Ineke Keijsers - van Loon - WaarBenJij.nu DE LAATSTE KLUS - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Piet & Ineke Keijsers - van Loon - WaarBenJij.nu

DE LAATSTE KLUS

Door: Piet & Ineke

Blijf op de hoogte en volg Piet & Ineke

23 Februari 2017 | Kenia, Kisumu

NOG EEN LAATSTE KLUSJE.

Het is weer woensdagavond en hebben nog een paar dagen te gaan. Even terug de week induiken. Zondag verwachtten we rond 10.00 uur Mary Ackiny waar we bij op bezoek zijn geweest in Siaya maar zoals gewoonlijk om die tijd was er niemand te bespeuren maar daar hadden we al op gerekend. We zijn eerst nog maar een eind gaan wandelen en wat gaan drinken en tegen 15.00 uur kwam ze aanzetten met haar bazin en twee kinderen. Alles gelijk het zwembad in “gedoken” allemaal voor de eerste keer, inclusief zwembanden tegen het verdrinken want praktisch niemand kan zwemmen maar denken het heel snel te kunnen als ze ons zo in het water zien zonder ring. Piet heeft samen met Ackiny eten klaar gemaakt en dat was wel leuk om aan te horen. De een mocht zich niet bemoeien met de ander terwijl het hier in Kenia al heel raar is dat een man en vrouw samen in de keuken aan het koken zijn. De vrouw hoort in de keuken en de man moet maar afwachten maar zo was het zondag niet. Na het eten zijn de gasten gelijk vertrokken want de lucht werd gitzwart en jawel er kwam me toch een onweer en regen op ons neer maar gelukkig waren ze juist in de matatu richting Siaya gestapt dus ze zijn droog thuis aangekomen.
Maandagochtend had ik een afspraak bij de tandarts omdat er een kies finaal was afgebroken en ik heb daar bij dat mens zo'n vijf kwartier met open mond gelegen. Ze heeft de kies toch kunnen sparen maar er is een lading cement ingegaan en over het bouwwerk is een tijdelijke kroon gezet zodat mijn eigen tandarts een permanente kroon kan plaatsen maar ik heb nog een beetje last van een geforceerde kaak door die gehele constructie maar voor de rest heb ik geen moment pijn gevoeld en dat is ook mooi meegenomen. Toen we vorige week met de taxi naar Siaya zijn gegaan vertelde de chauffeur dat zijn vrouw een salonist was. Leuk woord maar hij bedoelde dat ze een kapsalon had en tevens ook manicuurde en pedicuurde dus Piet moest zijn voeten toch nog een keer laten behandelen en had de man beloofd naar de salon van zijn vrouw te gaan. Ik ging mee omdat ik toch niks te doen had en wij op zoek naar de salon. We werden van hot naar her gestuurd maar uiteindelijk hebben we deze toch gevonden in een uithoek van Kisumu. Het was een klein kleresalonnetje zoals er zo veel zijn hier en we kregen zelfs een limonade aangeboden, vriendelijk toch! De chauffeur zou ook komen maar hebben we niet gezien en na de “behandeling” vroeg Piet naar de prijs en dat was bingo. Eh, 30 euro vroeg die dame, nou dat kost het bij ons nog niet dus Piet zei gelijk dat betaal ik niet. Ook dom om niet vooraf naar de prijs te vragen maar zij vroeg een Mzunguprijs (voor blanken). Na lang praten moest hij 20 euro plus de drankjes betalen. We hebben er maar niet moeilijk meer over gedaan maar dat gebeurt dus niet meer. We belden naar de chauffeur en die zou wel uitzoeken wat er was gebeurd. Nu bleek dat zijn vrouw naar de stad om materialen was gegaan en haar medewerkster had ons belazerd en is gelijk de laan uitgestuurd, gelukkig!
Vandaag zijn we voor de laatste keer richting Rangala en Ugunja gegaan. Piet om 7.00 uur, ik om 9.00 uur. Piet's vertrektijd is me veel te vroeg en ik had daar ook niet zo veel te doen. Nu is er bij de D-care afgelopen zaterdag nog een nieuwe ijzeren poort geplaatst die gelijk in de grondverf is gezet. Deze moest nog voorzien worden van de kleuren geel-blauw en hiervoor heeft Piet voor de laatste keer de kwast ter hand genomen en ik ben nadat ik ben aangekomen naar het baby home en de kleuterschool in Rangala gegaan om daar afscheid te nemen. Was wel leuk, vooral Mildred en Pauline ( hoofd van de kleuterschool) vonden het verschrikkelijk dat we weggingen omdat ze nu het verder dit jaar niet meer met ons naar het kiprestaurant konden, niet meer in het zwembad konden maar ook omdat we nu niet meer gezellig konden kaarten, och dat was gewoon gezellig als die twee dolle mina's hier waren. Nadien ben ik weer teruggegaan naar Ugunja en inmiddels was Piet ook uitgeverfd. Ik had in Rangala nog wat zakjes oploskoffie en koeken gekocht zodat we in de D-care, nog wat konden eten en daarna hadden we nog een afspraak met Consolata om ook van haar afscheid te nemen. Na een gezamenlijk drankje zijn we weer in de bus gestapt en richting Kisumu gegaan waar we weer werden verwelkomd door een blije springerige Tamy die ik wel zal gaan missen.
Ik denk dat dit het laatste verslag zal zijn want morgen en overmorgen is het hier en daar afscheid nemen en dat is toch niet leuk om daar over te schrijven dus wil ik het hierbij laten. Zaterdag vliegen we tegen de avond richting Nairobi om zondagmorgen om 8.00 uur richting Kaapstad te vertrekken, op naar het volgende avontuur. Het is niet leuk om hier te vertrekken maar wel is het weer fijn om Ilja, Mark en zeker de kleinkinderen te ontmoeten. Ik hoop dat we daar ook een mooie tijd zullen hebben maar daar schrijven we niet over, dat vertellen we wel als we weer in Roosendaal zijn en jullie gezellig op bezoek komen.
Ik wil jullie wel heel hartelijk danken voor de moeite die jullie genomen hebben ons doen en laten hier in Kenia te lezen en respons te geven. Daar doen we het ook wel een beetje voor. Het is voor ons altijd een mooi naslagwerk waarin we altijd kunnen zien hoe en wat we hier deden en wie er altijd gereageerd hebben. NOGMAALS, BEDANKT LIEVE MENSEN.

  • 23 Februari 2017 - 14:52

    Wilma:

    Lieve buurtjes, heb genoten van alle belevenissen en bewonder jullie moed en geduld!!
    Hoop dat jullie een heerlijke tijd gaan hebben in Kaapstad. Veel plezier met Raf en Fem en kom gezond weer terug. Wij zijn in het laatste stadium van verhuizen. Spullen in de opslag vanaf 16 feb tot 3 maart, laatste spullen net in de bus gedaan behalve onze opklapbedden. Die gaan er morgen in met de toiletspullen. Nog één nachtje Diamant en dan op naar Bergen op Zoom. Jullie zijn daar van harte welkom!! Cees en Thea zijn vanmorgen vertrokken baar de Algarve tot 3 april. De overkant Erik en Olivia Verspoor zijn gisteren vertrokken/ verhuisd naar Heemstede. Zo, weer een beetje op de hoogte! Heel fijne tijd en tot ziens

  • 23 Februari 2017 - 14:53

    Jolanda Mandos:

    Lieve Piet en Ineke,
    wij zullen jullie verslagen ook missen,ik althans wel,altijd leutig om te lezen.Maar ik wil jullie een hele fijne tijd in Zuid Afrika wensen,geniet van elkaar en de kinderen en kleinkinderen en tot in juni of juli ofzo...dikke kus uit tullepetaonestad...tis trouwens hier net herfst met storm en regen...jammer voor de carnaval,dus jullie missen wat dat betreft niks! XXX

  • 23 Februari 2017 - 16:27

    Toos:

    Hoi inneke wat gaat het dan toch weer snel
    ik hoop dat je bij ilja een leuke tijd hebt je terug bent spreken we iets af groetjesebt toch weer leuk om je kleinkinderen in je armen te sluiten
    ik
    heb genoten van je verslagen groetjes

  • 23 Februari 2017 - 18:04

    Digna Van Loenhout:

    Hoi Piet en Ineke.
    Wat gaat de tijd toch snel.Ik heb weer genoten van jullie mooie verhalen en belevenissen.
    Ik wens jullie nog een goed afscheid daar en nog een fantastisch verblijf in Zuid Africa.
    Tot over 2 maanden
    Liefs van Digna

  • 23 Februari 2017 - 18:19

    CoMu:

    Dag Piet en Ineke, Dank voor de mooie verslagen.
    Nog n vraagje. Dus het hoorapparaat van Sr. Alphonsa werkt weer goed. Ze kan weer horen? Anders had ik het wel gehoord he.

    Wens jullie een hele goeie reis naar Zuid Afrika en spreek jullie als je weer thuis bent.
    Lieve groetjes en tot ziens.
    Cees&Corry

  • 23 Februari 2017 - 21:25

    Peter En Adje:

    Zo lieverds dat is weer snel gegaan, maar ja de tijd gaat sowieso snel. Iedereen "klaagt" erover. Maar goed jullie gaan verder met de trip. Geniet ook daar weer van en doe de family de groetjes.

    Dikke kus Peter en Adje

  • 24 Februari 2017 - 20:37

    Antoon Koevoets:

    Hello globetrotters. Het is weer (bijna) voorbij die mooie tijd. Het waren weer verhalen uit die goeie ouwe tijd. Als ik in mijn herinnering duik, lijkt het af en toe dat de tijd heeft stilgestaan daar. Ik lees het altijd met bewondering hoe jullie hier mee om kunnen gaan, ik weet een ding zeker, wat jullie doen is niet mijn ding. Maar mutselfrutsel ik heb wel diep respect voor jullie beiden; chapeau.
    De tijd is voorbij gevlogen, 13/12 vertrokken en nu weer door naar Zuid Afrika, ik ga morgen naar mijn kleinzoons kijken in de optocht in Oud Gastel, dat is haast ook een wereldreis.
    En die Piet toch, heeft hij zich mooi bij de beer laten brengen, en nog wel een vrouwelijke beer! Die bestaan niet eens, hi hi hi!
    Jammer dat we geen schriftelijk contact meer hebben over Kenia- Kisumu. Oppassen dat jullie in Zuid Afrika geen Mzungu prijzen moeten betalen, want het is volgens mij overal hetzelfde. Blanken in donker Afrika worden gezien als weldoener of las wandelende geldboom!
    Enne Ines geen dierentuin beginnen in Afrika, ook niet met vlooien of katten en honden, gewoon met je eigen Pietie samenwonen is al een hele opgave denk ik als ik dat af en toe zo lees. Overigens is het best een aardige kerel die grijze duif van jouw!
    Wij, Marja en ik, wensen jullie een hele fijne reis zowel naar jullie nieuwe bestemming en later, heel veel later uiteraard naar ons koude maar mooie kikkerland.
    Vraagje kunnen jullie in Zuid Afrika ook stemmen voor de 2de Kamer?
    Succes en als je terug bent staan de bitterballen en pinda's klaar.
    Doei Toontje.

  • 25 Februari 2017 - 10:48

    Jeanne Baselier:

    Goedemorgen Ineke & Piet

    Het zit er weer op voor jullie in Kenia ,op naar het volgende avontuur ga er lekker van genieten ,bedankt voor al jullie verslagen en foto,s zo konden wij ook een beetje mee genieten ,ik wens jullie een goeie reis verder en nog een paar mooie maanden daar in Africa en dan tot in de Meimaand ! ik zag net je nieuwe profielfoto op Facebook ,wat een lieve foto je zou zo popje gewoon mee naar huis nemen ,zo lief! xxx Jeanne

  • 26 Februari 2017 - 11:53

    Lianne:

    Ineke en {iet, bedankt voor jullie indrukwekkende en leuke verhalen en foto's.
    Goede vlucht en een hele fijne tijd in Kaapstad.
    Lieve groeten voor Ilja, Mark, Raf en Fem.
    lieve groet Kees en lianne

  • 26 Februari 2017 - 19:19

    Ans Suijkerbuijk:

    Hallo Piet en Ineke. Fijne tijd in Kaapstad toegewenst. Met plezier jullie verslagen weer gelezen. Het gaat jullie goed. Geniet van je familie. Liefs Gé en Ans . Dikke kus xx

  • 26 Februari 2017 - 22:09

    Betsy:

    Hallo.lieve vrienden, wanneer ik dit schrijf zijn jullie al in ZA. Het was altijd leuk om jullie verslagen te lezen. Maar idd. De andere verhalen horen wij weer wel als jullie thuis zijn. Heel veel plezier in Kaapstad en groeten aan Ilja en haar gezin. Heel veel liefs en een dikke kus

  • 02 Maart 2017 - 17:37

    Irene:

    Hoi Ineke en Piet nog even een laat berichtje van mij. Ik had het allang gelezen toen was er zelfs nog geen enkele reaktie, maar mijn tablet deed gek kon niets sturen . Daarna beetje druk en zijn we een paar dg weggeweest de carnaval ontweken.Was weer leuk jullie belevenissen te lezen nu zitten jullie al in Zd Afrika en heerlijk om de kleinkinderen , ilja en mark te zien. Geniet van een fijne vakantie en tot ziens in Rosendaal. Liefs Ton en Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2017

DE LAATSTE KLUS

19 Februari 2017

DE VOORLAATSTE WEEK

13 Februari 2017

EEN BEETJE SAAI

05 Februari 2017

WEERSVERANDERING

27 Januari 2017

EEN AFWISSELENDE WEEK
Piet & Ineke

Onze profielfoto, Piet en Ineke met hun "dochter" Jacinther.

Actief sinds 26 Okt. 2016
Verslag gelezen: 1755
Totaal aantal bezoekers 67828

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: